I 4. klasse fortsætter musiklivet med strygeorkesteret, klassens orkester. Sideløbende med orkester øves flerstemmig korsang. I slutningen af 4. klasse er der individuelle samtaler med eleverne, hvorefter nogle i 5. klasse vil begynde på et blæseinstrument.
I regning er emnet brøker og decimaler, beregning af areal, rumfang og vægtfylde. I geometri tegnes på fri hånd, og i dansk øves læsning, stavning, skriftlighed og grammatik.
I 5. klasse fortsættes udviklingen i dansk, regning og sprogfag, mens fortællestoffet nu har fokus på menneskets historie fra det gamle Indien, den persiske og ægyptiske kultur og med særlig fokus på den græske kultur - Europas kulturelle vugge.
I musik er 5. klasse året, hvor eleverne i dialog med musiklærerne vælger det instrument som de fremover skal spille på i klassens symfoniorkester og sidenhen i 7. og 8. klasses orkester. Således kvalificerer de sig til at spille med i skolens store symfoniorkester, der rejser på turné i ind- og udland hvert forår.
6. - 8. klasse
Der sker et spring i 6. klasse hvor eleverne i løbet af året bliver i stand til intellektuelt til at gribe verden an på en helt ny måde.
Det spejles i skolen ved at mange nye fag kommer til: fysik, kemi, astronomi, mineralogi og etnografi - og de fag der allerede har været i klassen de tidligere år, kan gribes an på en ny måde.
Eleverne har så at sige fået et nyt redskab at arbejde med: tanken, og der kan nu lægges et grundlag for elevernes intellektuelle udvikling. Fra nu af arbejdes der i mellemskolen med at bibringe eleverne de færdigheder, som er nødvendige for at få et optimalt udbytte af overskolen og derefter fremadrettet i det uddannelsesforløb som eleverne vælger.
Sideløbende arbejdes der i mellemskolen videre med den personlige
dannelse hvis grundlag blev lagt i de første skoleår og tilbage i førskoleforløbet.
I musikundervisningen deltager eleverne fra 7. klasse i skolens mellemskoleorkester og forbereder sig til at deltage i skolens store symfoniorkester. Korsang fortsætter på alle klassetrin.
I historie fokuseres i 6. klasse på romertiden, i de næste to skoleår på renæssance og opdagelsesrejser, industriel revolution og 1900 tallets krige.
I fysik er emnerne optik, akustik, elektronik og mekanik. Biologi har fokus på emner som ernæring, anatomi og fysiologi. Læs gerne videre om de øvrige fag i fagplanerne.
I grundskolens sidste tre år arbejdes frem mod en større og større selvstændighed hos eleverne.
De har en tre-måneders opgave i 8. klasse, og de rejser til Lapland på en 7-dages vandretur med rygsæk og telt i begyndelsen af året - en tur, der har været forberedt gennem rejser fra 6. klasse.