Trivsel

Trivsel på Vidar Skolen

På Vidar Skolen er alle elevers trivsel i højsædet. Vi arbejder systematisk med flere indsatser og bestræber os på at hjælpe alle elever med at have det godt på Vidar Skolen.​

Mange elever vil på et tidspunkt i løbet af skolegangen opleve, at noget er svært, og at der derfor er brug for støtte. Det kan være pga. noget uden for skolen som f.eks. skilsmisse, dødsfald eller sygdom, eller det kan være pga. faglige udfordringer, diagnoser, konflikter med andre elever, mobning eller andet på skolen.​

Vores mål er at skabe inkluderende fællesskaber, og at så mange som muligt trives på Vidar Skolen. Og at vi hjælper, hvis det ikke er tilfældet.​

Alle lærere arbejder systematisk både med elevernes fysiske, psykiske og æstetiske undervisningsmiljø.​​

​Elevrådene inddrages derudover i arbejdet.​​

 

Undervisningsmiljøvurdering og elevtrivselsundersøgelse

​Ved behov udarbejdes undervisningsmiljøvurderinger for enkelte eller flere klasser.​

Som minimum udarbejdes en undervisningsmiljøvurdering hvert 3. år i samarbejde med elevrådene. Her kortlægges elevernes fysiske, psykiske og æstetiske undervisningsmiljø. På baggrund heraf udarbejdes en handleplan. Handleplaner findes på skolens hjemmeside.

​Derudover gennemfører Vidar Skolen Børne- og Undervisningsministeriets nationale trivselsmåling for gymnasiale uddannelser. På baggrund af undervisningsmiljøvurderingen og elevtrivselsmålingen udarbejdes i samarbejde med elevrådet for overskolen en handleplan. Handleplanen findes på skolens hjemmeside.​

Hvad er mobning?

Vi arbejder med Børns Vilkårs definition af mobning: 

”…definerer Børns Vilkår mobning som et komplekst og socialt fænomen, der udspiller sig i fællesskaber. Det står i modsætning til tidligere, hvor man tillagde enkeltindividers personlighedstræk eller opførsel ansvaret for mobning. Nu ved man, at det ikke handler om den aggressive mobber eller det svage offer, men om ekskluderende gruppedynamikker som kan opstå i utrygge fællesskaber. Lidt populært kan man sige, at mobning handler ikke om onde børn – men om onde mønstre.”

https://bornsvilkar.dk/faa-gode-raad/fagpersoner/mobning-trivsel/mere-om-mobning/

Vidar Skolens antimobbestrategi sikrer, at der altid tages hånd om mobning. Der tages hånd om alle typer af drillerier, krænkelser osv., men i første omgang vil det blive afdækket, om der er tale om mobning.  

Hvis der er tale om mobning, vil klasselæreren udarbejde handlingsplan inden for 10 dage i samarbejde med klassens støttelærer og ledelsen. Et konstruktivt samarbejde med klassens forældre er afgørende i denne sammenhæng.

I arbejdet kan der være samtaler med elever, forældre og klassen, og der kan inddrages eksterne konsulenter, hvis skolen skønner, at dette kan være hjælpsomt ift. at ændre en klassekultur.

Digital mobning 

På Vidar Skolen er skærme slukket, medmindre de anvendes til pædagogiske formål. De unge bevæger sig på mange digitale platforme uden for skolen, og der kan opstå digital mobning eller krænkelser.

For at forebygge digital mobning har vi fokus på at skabe trygge fællesskaber og samtidigt styrke elevernes digitale dannelse, særligt ift. etiske dilemmaer, de kan støde på i det digitale rum. Derfor underviser vi i digital dannelse og tilrettelægger forebyggende aktiviteter og samtaler i klasserne. Sidst tilrettelægges oplæg ved eksterne oplægsholdere efter behov. 

Hvis der konstateres digital mobning, udarbejder skolen en handleplan som ved andre typer af mobning.
Er der tale om hændelser, som kræver inddragelse af myndigheder, udarbejder skolen en underretning. Politiet kan også inddrages.

I alle sager kan skolen kontakte eksterne rådgivere herunder PPR.

 

Indsatser

    • Klasselærere/klasseledere tilrettelægger forebyggende aktiviteter i klasserne.
    • Skolens lærere sparrer med hinanden og skolens mentorer, studievejleder, SPS- og trivselskoordinatorer efter behov.
    • Ved sager om mobning afdækker klasselærer/klasseleder situationen og udarbejder en handleplan evt. i samarbejde med klassens lærerteam, studievejleder og SPS- og trivselskoordinator.
    • Ifm. med elevers sorg tilbydes samtaler med en sorgvejleder.
    • I overskolen tilbydes ”Godt igennem uddannelse”: et særligt trivselsforløb for elever i 10., 11. og 12. klasse / fra 15 år til 25 år.
    • Skolens studievejleder tilbyder mulighed for trivselssamtaler for alle elever fra 8. – 12. klasse.
    • Mulighed for helseeurytmi for elever der har brug for mere kropslig balance og bevægelse.
    • Oplæg ved SSP i klasserne efter behov.
    • Skolen har et tæt samarbejde med PPR om elever med særlige behov. PPR inddrages også efter behov i trivselsproblematikker.​​

SSP – skole, sociale myndigheder og politi

Vidar Skolen samarbejder med Gentofte Kommunes SSP for rådgivning og vejledning ift. forebyggelse af kriminalitet. Hvis du ønsker kontakt til SSP, kan du kontakte dit barns lærer.​

Se også Gentofte Kommunes tilbud:
Rådgivning og støtte – Gentofte Kommune

Fællesskab

Det forpligtende fællesskab er vigtigt for elevernes trivsel. På Vidar Skolen er der fokus på aktiviteter, der skaber samhørighed. F.eks. fylder musiklivet meget. Her lærer eleverne at vente og lytte til hinanden – om det er til orkester eller kor, og de oplever, at alle er vigtige og bidrager til musikken og harmonierne går op i en højere enhed.

I løbet af året har skolen mange arrangementer, hvor vi er fælles om noget tredje på tværs af alle klassetrin.

Det kan være hele skolen, der tager imod 1. klasse, og 2. klasse der hilser de nye elever velkomne med sang og æresport.

Det kan være 8. klasse, der binder blomsterkranse sammen med 1. klasse til årets høstfest eller10. og 11. klasse, der binder blomsterkranse til 12. klasse, når de afslutter 12. klasse.

Dertil kommer morgensang, lindetræsfest, motionsdag, Michaels fest, skolefodbold, ungdommens folkemøde med meget mere, der bringer hele skolen sammen.

I det daglige arbejde er der fokus på trivsel i alle klasser. Vi har en fast forudsigelige rytme med morgensang, morgenvers og tydelig struktur for dagen. For nogle klasser starter dagen også med en gåtur, så alle elever får jordforbindelse, inden undervisningen begynder.  

Der er en ekstra støttelærer i alle klasser, hvilket giver flere øjne til at få øje på det, som klasselæreren måske ikke får øje på.

For at styrke trivslen i den enkelte klasse har alle lærere særligt fokus på relations-arbejdet, som det er beskrevet i Louise Klinges forskning. Dvs. afstemmere, autonomibehov, kompetencebehov, samhørighed og omsorgsetik.   

Derudover er der fokus på håndens arbejde og læring med kroppen forrest, hvilket betyder, at vi sætter værdien af at arbejde med hånden højt. Det kan f.eks. være med garn, stof, papir, sølv, læder, træ, farve, bronze eller sten.

Facebook Instagram Lectio